Novinář v popkultuře: Jak nezískat Pulitzera

Hlavní hrdina Stephen je mladá vycházející hvězda týdeníku The New Republic. Pilný, vždy připravený a charismatický pisálek, kterému i sebevíc skeptický člověk věří každičké slovo. Redaktorova nezkaženost se na začátku ještě více umocňuje proslovem o tom, jak by žádnému novináři rozhodně neradil dělat kvůli článku něco nečestného.

Z počátku snímek vypadá jako jeden z těch idylických příběhů, který divákovi ukáže, jak mladý, pracovitý, čestný, velmi skromný a talentovaný novinář přijde k Pulitzerově ceně za svou precizní a originální práci. Na první pohled se každému může zdát, že má náš Stephen našlápnuto na neuvěřitelnou kariéru. Mimo hlavní zaměstnání v palubním časopisu Air Force One funguje i jako dopisovatel, a tak má i styky s tituly Rolling Stone, George nebo Harper‘s. Všechny jeho články jsou zajímavé, neotřelé a investigativní. Vychází mu vše, na co si vzpomene. Jeho největší sólokapr poslední doby o hackerech se také dostane na titulní stranu, a tak autor sebevědomě slaví úspěchy. Každá idyla však jednou končí, a tak přichází i první zádrhel.

Kolegové z časopisu Forbes začínají zkoumat, jak je možné, že se redaktor dostává k článkům, které nikdo jiný nikdy nemá. Nastává proces ověřování, obvolávání zdrojů, neustálé hledání zmíněných jmen na internetu. Zdá se to být jako marný boj, zdroje jako by snad neexistovaly. Postupně začínají na povrch vyplouvat i pochybnosti kolegů o jeho ostatní tvorbě, ty se nakonec ukážou být oprávněné. Stephen totiž vydal přes čtyřicet článků, z nichž byla více než polovina smyšlená. Přichází velké odhalení a redaktorova  lhářská sebedůvěra je rázem pryč.

Co se filmařům musí tentokrát opravdu nechat, je velmi realistické pojetí chodu redakce. Pravidelné redakční porady, během kterých redaktoři přináší návrhy článků a představují, jak pokročili se svou současnou prací. Všechny možné pozice přes vydavatele, redaktory, korektory i editory. Nechybí ani zuřivý šéf, který velmi rád předvádí teatrální scény.

Snímek diváka zavede do zákulisí americké politické žurnalistiky počátku dvacátého století. Hank Azaria sehraje ve snímku roli šéfredaktora časopisu New Republic Michaela Kellyho, který ve skutečnosti zemřel jako válečný zpravodaj v Iráku. Hlavní postavou filmu je novinář Stephen Glass, ten patřil ke konci minulého století k velmi nadějným vycházejícím hvězdám politické žurnalistiky. Jeho kariéra prošla velkými zvraty a film tak ukazuje důležitou roli odpovědnosti novináře.

Přidat komentář